-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50201 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

پيامبران زنده در اسلام و قرآن چه كساني هستند؟
برخي پيامبران زنده را چهارتن مي دانند: حضرت عيسي، خضر، الياس و ادريس(عليهم السلام). 1- درباره زنده بودن حضرت عيسي؛ قرآن مي فرمايد: «آنها هرگز مسيح را نكشتند و نه به دار آويختند؛ ليكن امر بر آنان مشتبه شد و كساني كه درباره او اختلاف كردند قطعاً در مورد آن دچار شك شده اند و هيچ يك علمي بدان ندارند جز آن كه از گمان پيروي مي كنند و يقيناً او را نكشتند؛ بلكه خدا او را به سوي خود بالا برد و خدا توانا و حكيم است. و از اهل كتاب كسي نيست مگر آنكه پيش از مرگ او به او ايمان مي آورد»{V(نساء (4)، آيات 157 - 159.)V}. قسمت اوليه اين آيات دلالت بر بالا بردن حضرت به سوي آسمان دارد و قسمت اخير -طبق اين تفسير كه ضمير «موته» (قبل از مرگ) راجع به حضرت عيسي باشد دلالت بر زنده بودن آن حضرت مي كند. البته قسمت اخير آيه، دو معنا شده است: يكم: قبل از مرگ اهل كتاب، پرده ها از جلوي چشمان آنان كنار مي رود و حقايق را مي بينند پس منكران حضرت عيسي به او ايمان مي آورند و مسيحياني كه او را خدا مي پنداشتند، به اشتباه خود پي مي برند. دوم: اهل كتاب به حضرت مسيح(ع) ايمان مي آورند و منكران او، نبوتش را قبول مي كنند و مسيحيان دست از ادعاي الوهيت مسيح و انكار پيامبر آخرالزمان برمي دارند و اين - هنگامي است كه مسيح، طبق روايات اسلامي در موقع ظهور حضرت مهدي برمي دارند از آسمان فرود مي آيد و پشت سر حضرت مهدي نماز مي گزارد. يهود و نصارا نيز او را مي بينند و به حضرت مهدي(عج) ايمان مي آورند. رواياتي در علايم ظهور حضرت آمده كه اين موضوع را تأييد مي كنند. {V(بحارالانوار، ج 2، صص 181 و 191 و 192) V} اهل سنت هم روايتي نقل كرده اند كه معناي آن اين است چگونه خواهيد بود هنگامي كه فرزند مريم در ميان شما نازل گردد؛ در حالي كه امام شما از خود شما است. {V(مسند احمد، صحيح بخاري و مسلم و سنن بيهقي؛ طبق نقل تفسير نمونه، ج 4، ص 205) V} همچنين از برخي روايات -كه در مجامع روايي شيعه و سني آمده زنده بودن حضرت عيسي استفاده مي شود؛ از جمله امام باقر(ع) مي فرمايد: در صاحب اين امر (امام زمان) چهار سنت پيامبر هست... و اما سنتي كه از عيسي دارد، اين كه گفته مي شود او مرده است در حالي كه نمرده و زنده است. {V(بحارالانوار، ج 14، ص 238) V} زنده بودن حضرت خضر، از روايات استفاده مي شود؛ گر چه پيامبر بودن ايشان مسلم نيست و محل خلاف است {V(همان، ج 51، ص 291) V} راجع به حضرت الياس هم رواياتي وجود دارد كه دلالت بر زنده بودن ايشان مي كند؛ گرچه مرحوم علامه طباطبايي اين روايات را ضعيف دانسته است. {V(الميزان، ج 17، ص 16)V} و اما راجع به حضرت ادريس در تفسير «مجمع البيان» در ذيل آيه {A{/Bوَ اُذْكُرْ فِي اَلْكِتابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا{w1-13w}{I19:57-56I}/}A} {V(مريم (19)، آيه 56 و 57) V}... بالا برديم ادريس را به مكاني بلند» مي گويد: يعني عالي و بلند مرتبه و گفته شده كه بالا برده شد به آسمان چهارم. اما درباره اينكه «الياس تلفيقي از ايليا و جرجيس باشد» مستندي نيافتيم. البته مرحوم مجلسي دو روايت نقل كرده كه در آن سخن از ايليا آمده و بعد فرموده است: بعيد نيست كه ايليا همان الياس باشد، به جهت تشابه دو اسم و سرگذشت اين دو. {V(بحارالانوار، ج 13، ص 400)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.